25.8.15

Mijn cameraverhalen

De wereld door een lens maar dan door een oude. Het geeft een soort van andere kijk op de wereld. Je kijkt in de zoeker en ziet alles in totaal andere sferen, het lijkt wel of ik net terug in de tijd van de camera bevindt. Deze gevoelens en gedachten krijg ik wanneer ik door een van mijn oude camera's kijk. Ik verzamel nog niet zo lang camera's maar heb er wel al een grote liefde voor ontwikkeld.
Ik vertel jullie mijn verhaal achter elke camera.


Praktica mtl5b

Deze camera is gemaakt in 1985, dus ongeveer 30 jaar oud. Het was mijn eerste oude camera. Ik was in de servettenkast aan het zoeken naar iets, (vraag me niet wat) en toen vond ik deze. Ik vroeg aan mijn vader van wie deze camera was, en hij zei dat de camera van hem was. Later kreeg ik de camera van hem. Je kan dus zeggen dat alles met deze camera is begonnen.


Agfa Isola 1

In de lokale kringloopwinkel was het retrodag, ik besloot een kijkje te nemen. Het was niet zo spectaculair  maar toch heb ik deze  camera gespot, hij was anders dan andere camera's en daardoor is hij nu in mijn bezit. Deze camera is waarschijnlijk gemaakt in 1957, 58 jaar oud .


Kodak instamatic camera 155X



Mijn eerste vondst op de rommelmarkt. Het woord 'instamatic' sprak me direct aan, het deed me denken aan Instagram. (Lang leve Instagram!) De camera is gemaakt rond 1971, 44 jaar oud.


Kodak junior 620
Dit is mijn pronkstuk, ik vind het een prachtige oude camera.(sorry dat de foto wat donkerder is) 
Zoals de Kodak instamatic camera 155X  heb ik deze gevonden op een rommelmarkt. Later heb ik opgezocht hoe oud hij was en ik viel ver van mijn stoel (spreekwoord). De eerste exemplaren werden gemaakt in 1940, dus is hij waarschijnlijk 75 jaar oud en heeft misschien de tweede wereldoorlog meegemaakt. Wat zou deze camera niet beleeft hebben en vastgelegd.


Als ik je een paar tips mag geven bij het zoeken en kopen van oude camera's:

-Ga zeker eens kijken op rommelmarktjes, daar vind je zeker een mooie oude camera. Ze zijn vaak verstopt maar wie goed kijkt vind zeker en vast een pronkstuk.
-Durf af te bieden. Eerst vond ik het ook eng maar het loont echt de moeite en meestal krijg je je camera mee voor een mals prijsje.
-Controleer de camera goed. Kijk of er geen dingen kapot zijn of  'made in china' staat (mijn camera's zijn gemaakt in Duitsland, Frankrijk en Canada). Als je de camera nog steeds heel mooi vind ook al is er iets kapot kun je met de verkoper onderhandelen over de prijs.

Ik hoop dat deze tips jullie kunnen helpen, als je nog vragen hebt kun je ze altijd stellen in de comments.

Verzamelen jullie camera's of hebben jullie een oude camera? Als je er een hebt wat is jouw verhaal achter deze camera?


12 opmerkingen :

  1. Superleuk! Je camera's zijn echt prachtig! We hebben helaas geen oude camera en verzamelen doe ik ook niet echt. Die laatste camera is echt kei mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heb je weeral goed gedaan,het is precies als of ik erbij was

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie camera's heb jij al in je verzameling!! Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw, ik ben echt jaloers op je collectie! Zondag is er in mijn dorpje een soort van rommelmarkt, en ik hoop dat ik daar zo'n mooie, authentieke camera kan scoren! Ps. Leuke cactussen op de achtergrond! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen. Ik vind zo'n verzameling altijd zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tof om een kijkje te mogen nemen in je collectie! Wij hebben zelf helaas geen oude camera's!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Magnifiek!! Ik vind zulke oude camera's altijd wel iets hebben. Moest ik de kans hebben zou ik er ook eentje in huis halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat gaaf al die camera's, vooral omdat ze zo oud zijn! Ik heb er geen, maar het lijkt me wel leuk om er een te hebben! X

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gaaf al die camera's, vooral omdat ze zo oud zijn! Ik heb er geen, maar het lijkt me wel leuk om er een te hebben! X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben verliefd op al je camera's, echt waar! Die laatste ziet er zo mooi uit! Maak je daar echt nog foto's mee, of is hij 'voor de heb' zeg maar? (Dat rijmt hihi)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is eigenlijk voor beide, voorlopig heb ik nog geen filmrolletjes maar als ik ze heb dan zal ik er foto's mee trekken. :)

      Verwijderen