7.11.15

DIY: schrijven met licht


Omdat ik bij mijn vorige artikel veel vragen kreeg hoe ik die foto's gemaakt had, wou ik jullie graag tonen hoe je dit effect bekomt.


Wat heb je nodig:
  • donkere ruimte
  • camera
  • statief of iets waar je je camera op kan zetten
  • zaklamp
Hoe maak je die foto's nu?

Dus, je moet je in een donkere ruimte begeven. Steek even het licht aan om je camera-instellingen aan te passen. Zet je ISO op 400 en sluitertijd op 15 seconden, je kan ook langer dan 15 seconden instellen. Stel je diafragma in op f/16 of f/22 , zorg dat je een klein diafragma hebt. Dit is de voorbereiding.
Nu het praktische, doe het licht uit en druk de knop in van je camera. Ga nu wat verder van je camera staan en maak met je zaklamp vormen, patronen, ...
Het is nog leuker als je met meerdere personen bent bv: jij, persoon a en persoon b. Jij drukt de knop in van de camera. Persoon a zit op een stoel en persoon b maakt maakt verschillende figuren, patronen boven zijn/haar hoofd. Zo bekom je hele leuke en mooie foto's met een grappig of mysterieus sfeertje.

Ik wou dit ook eens proberen met een smartphone maar dit lukte helaas niet, ik kon de sluitertijd niet aanpassen en het diafragma. Misschien lukt het bij jou wel.

Ik hoop dat dit jullie kan helpen. Als dit je geholpen heeft, deel dan zeker je foto's met mij, dat zou ik heel fijn vinden! Je kan een e-mail sturen naar: projekt16@hotmail.com of deel je foto's op Instagram:  @projekt16 . Heb je nog vragen? Aarzel dan niet en laat een reactie achter. Ik help graag.



8 opmerkingen :

  1. Leuk dat je de tips hebt gedeelt! Door school wist ik al een beetje hoe het werkte, maar nu weet ik ook hoe je het thuis kan doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt heel leuk dat je deze tips deelt Klaartje! Ik ga me toch eens een slachtoffer moeten zoeken die dit met me wilt proberen, hahah! Met welke camera heb je dit trouwens gemaakt? Want de instellingen zijn bij mij ietwat anders!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had deze foto's genomen met een Nikon D 200 maar met een Canon moet het ook lukken. Voor de sluitertijd aan te passen bij Nikon is dit S en bij Canon is dit Tv. Diafragma pas je aan bij Nikon bij A en bij Canon bij Av. Hopelijk kan dit je verder helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel tof dit! Jammer dat het niet met een mobiel kan. Als ik de camera van mijn mobiel na aantal seconde een foto kan maken. Zou dat eventueel lukken denk je?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet, anders moet je eens proberen en zeg me dan of het lukt of niet. Het is een beetje uitproberen, met mijn gsm lukt het niet. Misschien als je heel snel met de zaklamp beweegt gaat het misschien lukken.

      Verwijderen
  5. Wauw, wat tof! Bedankt voor het delen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaaaa! Dit wil ik ook nog een keer doen! Ziet er echt supergaaf uit :)

    BeantwoordenVerwijderen