5.12.15

Het verdict


Klam, dat zijn mijn handen. IJskoud dat zijn ze ook, je kan het vergelijken met als je in de winter aan het fietsen bent en je handschoenen bent vergeten aan te doen. Tik-tak-tik-tak. Geen concentratie, gekuch, zucht. Stress. Krijg bijna geen woord op mijn blad. 
Mijn naam wordt afgeroepen. Help. Ik sta op. Pokerface op mijn gezicht, ik weet dat ze allemaal naar me staan te kijken. Ik krijg kippenvel en sta lichtjes te beven, ik loop naar het lokaal en om mijn stress te controleren placeer ik een dansje (dat doe ik als ik stress heb). Ik krijg een blad, voorbereiding. Tijd is om en dan het verdict: spreek (en dat in het Frans nog wel). 


Dit zijn alle emoties die ik ervoer voor en tijdens mijn mondeling examen. Ik wil diegene die ook nog mondeling examen hebben of gewoon examen hebben een hart onder de riem steken en enkel tips geven voor jullie examen. 

  • Ik ga niet zoals alle ander mensen beginnen met 'no stress' want dat is echt de slechtste tip die er bestaat. Stress ga je sowieso hebben. (sorry dat ik het zo zeg, maar het is zo) Het is de kunst om die te onderdrukken. Je kan een paar keer diep in en uit ademen of kort voor het ingaan van het lokaal achter de rug van de leerkracht een kort dansje placeren (dat doe ik altijd als ik stress heb.)
  • Samenvattingen maken is een noodzaak. Als je tijdens het jaar voor toetsen samenvattingen hebt gemaakt hou je die best bij. Steek ze in een apart vak in je map zodat je ze niet verliest. Zo verspil je niet te veel tijd aan samenvattingen maken, want geloof me daar zit je lang aan bezig. 
  • Ontbijt elke morgen voor je examens. Je hebt die calorieën echt nodig want door al dat denken en concentreren verlies je er veel.
  • Doe comfortabele kleding aan en steek je haar achteruit. Zorg ervoor dat je makkelijke kleren aan hebt, niet te strak. Als je je goed voelt in je "vel" gaat het examen echt veel vlotter. Je haar op een staart of dot steken is ook zeer gemakkelijk. Ik heb zelf ondervonden als mijn haar los is dan begin ik er aan te frunniken en verlies ik veel tijd omdat ik afgeleid ben.
  • Steek zakdoekjes in je pennenzak. Dit is misschien vreemd maar telkens er examens zijn zit iedereen met een lopende neus (waarschijnlijk omdat ze met hun hoofd naar beneden hangen), zorg er voor dat jij bent voorbereid. Niets is zo irritant dan een lopende neus tijdens de examens. Pak die zakdoekjes maar!

Voilà dit waren enkele tips die ik jullie wou meegeven.
Ik wens iedereen heel veel succes met zijn/haar examen!

(Als je al een paar examens achter de rug hebt, hoe was het al geweest?)



11 opmerkingen :

  1. Super handige tips! Stress is altijd zo afgshsjenen2nwo. Veel succes met al je examens, x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens je nog super veel succes met je examens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt heel handig, ik ga deze tips goed kunnen gebruiken! Volgende week maandag heb ik mijn allereerste mondeling examen, Frans dan nog! Ik ga het zeker onthouden van mijn haar op te steken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel veel succes met je mondeling! Zeg het me als de deze tips je geholpen hebben.

      Verwijderen
  4. wat heb jij een super leuke blog zeg.. heel gaaf. ik ga je gelijk volgen zodat ik op de hoogte blijf van je leuke berichtjes.
    en dat over stress is echt zo.. ik kan ook vaak genoeg tegen mezelf zeggen; niet stressen. maar het gebeurd altijd. niks aan te doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik moest echt even lachen om het stukje 'da's omdat ze waarschijnlijk met hun neus naar beneden hangen'. Geweldig, haha, het is nu eenmaal de tijd van het jaar. (Of eigenlijk klopt die theorie ook niet, want in de zomer, in de juni examens, loopt iedereen ook te snotteren.) Ik denk dat het gewoon komt, zoals jij het zegt, haha. Dat dansje van je zou ik eigenlijk wel eens willen zien, hihi. Misschien helpt dat ook voor mij. Bij mij helpt het vooral als ik mijn tekst echt super goed vanbuiten ken of door ademhalingsoefeningetjes. (Luister naar je ademhaling en dat soort dingen.) Maar het is mijn faalangst die de boel verbrot.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg herkenbaar uit mijn studententijd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen