11.8.16

Recept: Tarte Tatin

Letterlijk is dit een taartje op zijn kop. (geen grap) Je draait de bakvorm om en je ruikt de gezoete appeltjes en je ziet  de stromende karamel op je bord vloeien. Met een tasje koffie of thee is dit genieten.




Dankzij Jeroen Meus hier het recept in mijn woorden omgevormd en een paar aanpassingen:

BENODIGDHEDEN:

- bakvorm/ovenpotjes
- een appelboor
- een keukenpenseel
Ingrediënten:

- 8 appels
- vel bladerdeeg 
- 150 g suiker
- 60 g boter
- scheutje water
HOE MAAK JE HET:

  1. Jeroen zegt dat je deze taart maakt  in een diepe pan. Ik gebruikte 4 kleine ovenpotjes. (Ik doe toch mijn eigen ding ;))
  2. Je kan de appels schillen maar dat hoeft niet, spoel ze dan wel goed af. Doe het klokhuis uit de appels met de appelboor. 
  3. Jeroen sneed de appels in twee, ik in verschillende stukken (aan jou de keuze wat je doet).
  4. Verwarm de oven voor op 180°C.
  5. Strooi de suiker in de pan en voeg er een scheutje water aan toe. Meng de suiker en het water met de garde en zet de pan op een hoog vuur.
  6. Suikerwater laten smelten tot een goudgele karamel. Blijf a.u.b. goed bij het vuur om te kijken dat de karamel niet verbrand. Zodra de karamel de juiste goudgele kleur heeft, schenk je er nog een scheutje water bij. (voorzichtig!)
  7. Laat intussen een deel van de boter smelten in een andere pan op een zacht vuur. 
  8. Hou de kokende suiker in de gaten.  
  9. Neem de pan van het vuur en voeg de koude boter toe. Blijf roeren met de garde tot je een gebonden karamel krijgt.
  10. Schik de appels op de bodem van de pan met karamel. 
  11. Strijk gesmolten boter over de halve appels. Gebruik het keukenpenseel of iets anders kan ook.
  12. Rol het vel bladerdeeg uit en leg het bovenop de laag appels. Vouw de randen van het vel deeg rond de appels die langs de rand van de pan liggen. Maak in het midden van de lap deeg een gaatje, zodat stoom kan ontsnappen tijdens het bakken.
  13. Bak de tarte Tatin gedurende 30 minuten in de oven van 180°C. Controleer het resultaat, prik even in de taart om te kijken of de appels gaar zijn.
  14. Plaats een groot bord omgekeerd op de pan / ovenschaal / ovenpotjes.
  15. Draai de pan / ovenschaal / ovenpotjes  om, zodat de tarte Tatin op het bord valt.
  16. Serveer de taart warm of koud, eventueel met een bolletje vanilleijs 


 Geniet ervan!

PS: voor diegenen die het al was opgevallen, ik heb een nieuw jasje om mijn blog heen gegooid. 
Ik vind het wijs, wat vinden jullie?

6 opmerkingen :

  1. Dit ziet er zó lekker uit! Ik ben echt in staat het nu te gaan maken. Helaas regent het echt keihard en hebben we geen appels meer haha. Leuk dat je ze in kleine vormpjes hebt gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oehh ik zag 'm al op je instagram.. looks very fancy! Ik heb eigenlijk nog nooit tante titan gegeten... En liefde voor je nieuwe lay-out! Heel tof!! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wilde net zeggen, wow Klaartje hoe mooi is je blog, haha. (Ik baal nog steeds dat ik die code niet meer terug vind.. Ik blijf zoeken!) Er zitten echt ontzettend leuke dingen tussen (je lay-out). Oke, voor het taartje geldt dat dus ook. ik heb hier ooit wel al eens van gehoord, maar ik wist niet precies maar wat het was, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oooh dat is dus een Tarte Tatin, nou dat weet ik dan ook weer! Als er geen beeldscherm was tussen mij en dat gebakje had ik het gelijk willen op eten ( wat een vergelijking Cato), haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. echt prachtige foto's.
    ik heb ooit wel tarte titan gehad,
    het is lang geleden.. maar ik weet nog
    wel dat ik hem heerlijk vond!
    het word tijd voor een nummer 2

    liefs joelle :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit ziet er echt geweldig uit! Ik ga ze vast en zeker een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen